top of page

Work in progress...

 

Adolescente, Murielle Vanhove observe les gens aller et venir dans la brasserie parisienne de ses parents. Dans le rush, des anonymes se bousculent et se croisent, un rythme fou qui la fascine.

Durant ses études à Penninghen, elle reçoit un enseignement complet de peinture, dessin et photographie qui la mènera vers la direction artistique d’agences de publicité. 

Dix années de création, de rencontres. Murielle s’engage ensuite dans l’enseignement. Très vite, le besoin de renouer avec le geste, la matière et la peinture se fait sentir. 

Des gens mêlés de couleurs vives, apparaissent et disparaissent sous une touche légère et violente de peinture. Murielle saisit un instant, sa fuite dans le temps, ce qu’il en reste. 

Des rencontres, des inconnus, des gens pressés et d’autres qui flânent. Les passants entrent dans le cadre comme on entre sur scène mais dans un total anonymat. L’absence de visage peut nous surprendre, comme nous séduire… les attitudes parlent d’elles-mêmes.

Murielle peint l’instant présent, ce qu’elle voit. Sur sa toile, elle pose avec force la fluidité d’un moment, l’élégance d’un corps. Elle joue des rythmes, des couleurs. La lumière entre dans la toile pour y prendre toute la place. Sa peinture parle du quotidien, de ces gens que l’on croise, de nos vies en accéléré.

Les toiles de Murielle Vanhove sont collectionnées à New-York, Londres, Bruxelles, Bâle, Hong Kong, Paris.

Work in progress...

 

Growing up she observed the comings and goings of people in her parents Parisien Bar. During the rush hours unknown people jostling and passing each other, a frenetic rhythm that fascinated this little girl hidden behind her sketch book.

During her further Education studies at "Penninghen," she experienced a complete education in painting, drawing and photography which led her to working with publicity agencies. Ten years experience of creativity gave her the opportunity to fully realise projects for a wide audience. Later on Murielle became involved with teaching. Rapidly there followed the need to resume the motions, the gestes and the feelings of paint on canvas.  

Her paintings reveal in bright colours, mixtures of people who appear and disappear under her light and vivid touch. Murielle catches a moment, a slight movement of time. Meetings, unknown  people, people in a hurry and others who stroll about. People enter the frames as entering onto a stage but are completely anonymous. The lack of faces can either be a surprise or an attraction. The attitudes speak for themselves.

Murielle captures an instant moment in time, one she has seen, a pedestrian crossing the road, a woman walking in the sun. On the canvas she strongly fixes the grace of a movement, the elegance of a body. Crowds move in a precise and energetic way. She plays with rhythms and colours. Light appears on the canvas to assume all its place.

Like her characters, Murielle progresses in a world that is forever changing. Snapshots of our time, details of clothing, marks of our society. She meets a fleeting moment in time that then fades away. Her paintings describe daily events, people who pass by our active lives.

Nowadays, she has regular exhibitons and her paintings sell from Paris to New York. 

bottom of page